We wtorek 17 czerwca 2025 r. odbyło się kolejne seminarium organizowane w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego tematem przewodnim była współpraca i współdziałanie, a także wsparcie stypendialne jako determinanty rozwoju.
O współpracy szkolnictwa zawodowego z przedsiębiorstwami
Gości przywitał dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku Hubert Ostapowicz, wyjaśniając temat seminarium i przybliżając założenia projektu. Merytopryczna część seminarium rozpoczęła się wystąpieniem pani profesor Cecylii Sadowskiej-Snarskiej z Akademii Łomżyńskiej. Pani profesor przedstawiła cele i założenia badania „Współpraca szkolnictwa zawodowego z przedsiębiorstwami a rozwój inteligentnych specjalizacji w województwie podlaskim".
Jakie są realne możliwości i formy tej współpracy, na jakie bariery napotykają szkoły, co zachęciłoby przedsiębiorców do jej podjęcia – na te i wiele innych pytań próbował odpowiedzieć zespół badawczy pod kierunkiem profesor Sadowskiej-Snarskiej. Zakończenie prelekcji to wnioski i rekomendacje z badania. Jednym z wniosków badania jest to, iż niedostateczne powiązania szkół zawodowych z biznesem w województwie podlaskim w poważnym stopniu wynikają z uwarunkowań systemowych, a zatem kluczowe rekomendacje należy kierować do organów centralnych odpowiedzialnych za inicjowanie zmian prawnych, które mogłyby zmienić sytuację w zakresie finansowania oraz formułowania podstaw programowych nauczania w zawodach. Istotne okazuje się również to, by stymulować większe zaangażowanie sektora edukacji i gospodarki we wzajemną współpracę.
Marzenia, które napędzają
W swoim wystąpieniu „Na co to komu? Jaki jest sens zdobywania praktycznych umiejętności?” pan Maciej Ejdys, reprezentujący białostocką spółkę Archime, podzielił się z uczestnikami opowieścią o swojej drodze do sukcesu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, o mocy marzeń, ale też o tym, dlaczego warto sobie najpierw zadać pytanie: „dlaczego?”.
Zabrał nas w wyjątkową podróż – fascynujący rejs przez swoje życie zawodowe, opowiadając, co tak naprawdę ukształtowało jego charakter i doprowadziło do konkretnych wyborów zawodowych. Opowieść o budowie jachtu z synem to tylko pretekst do pokazania, jak cierpliwość, rzemiosło i tysiące mikro-kompetencji składają się na wielkie projekty – zarówno na wodzie, jak i w biznesie. Uczestnicy seminarium w kuluarowych rozmowach zapamiętali prelekcję jako niezwykle inspirującą, wśród zawodowych wskazówek adresowanych do uczestników spotkania znalazły się m.in.: bycie otwartym na zmiany, znalezienie swojego „dlaczego” czy zbudowanie fundamentu swoich wartości.
Wsparcie stypendialne
Trzecia część seminarium poświęcona została podlaskiemu programowi wsparcia stypendialnego uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe. O projekcie i wynikających z niego możliwościach opowiedział pan Michał Skarzyński z Białostockiej Fundacji Kształcenia Kadr, wyjaśniając, dla kogo przeznaczone jest wsparcie, jakie są warunki jego przyznania i wysokość. „Podlaski program wsparcia stypendialnego” w latach 2024-2028 zapewni do 6 000 zł stypendium i mentoring 900 najzdolniejszym uczniom szkół zawodowych. Podkreślił, że chociaż wsparcie finansowe w postaci stypendium trafia bezpośrednio do uczniów, to stanowi również doskonałą formę promocji dla szkół zachęcających do udziału w projekcie. Projekt, oprócz stypendium za wyniki w nauce, przewiduje również pracę innowacyjną oraz konkurs prac stypendystów – najlepiej ocenione prace zostaną nagrodzone. Objęcie wsparciem uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe to również przełamanie stereotypów: uczniów zdolnych znaleźć można wszędzie, bez względu na obraną ścieżkę edukacji.
Wydarzenie stworzyło przestrzeń do otwartego dialogu i inspiracji, a także stało się doskonałą okazją do budowania relacji i współpracy. Wszystkim gościom serdecznie dziękujemy za obecność i aktywne uczestnictwo.